LOW-CARB projekt

Szén-dioxid kibocsátás megjelenítése az SZKT útvonaltervezőjében

A Szegedi Közlekedési Kft. 10 társszervezettel együtt, a lipcsei közlekedési vállalat vezetőpartnersége mellett sikeresen pályázott a LOW-CARB projekttel, melynek fő célja alacsony széndioxid kibocsátáshoz kapcsolódó mobilitás tervezés és az alacsony széndioxid kibocsátású tömegközlekedés promotálása. Ezen célkitűzésekkel összhangban, a társaság elkészítette útvonaltervezőjét, mely egyben kiegészítésre került CO2 kibocsátási adatokkal. Ennek használatával mindenki ellenőrizheti az utazásának karbonlábnyomát, és alternatívát is kereshet kisebb karbonlábnyomú eljutásokra is.

Mára mindenki számára nyilvánvalóvá vált, hogy a globális felmelegedés valós jelenség, és a XXI. század legnagyobb kihívása az emberiség előtt. A klímaváltozás nem azonos az időjárás változással, ez egy hosszú távú trend, és évről-évre nemcsak melegebb átlaghőmérsékletet jelent, hanem a szélsőséges időjárás gyakoriságának megnövekedését. A klímaváltozás hajtóereje az emberiség energiatermelése által előidézett szén-dioxid (karbon) kibocsátás a légkörbe. A Párizsi Megállapodás az ENSZ Éghajlat-változási Keretegyezménye keretében létrejött első egyetemes, jogilag kötelező erejű globális megállapodás az emberiség karbonkibocsátásának visszafogása érdekében. A részes felek 2016. április 22-én írták alá, az Európai Unió pedig 2016. október 5-én ratifikálta.

A karbon kibocsátás egyik legkomolyabb szereplője a közlekedés. Egy hagyományos, nem elektromos hajtású gépjármű 172 g CO2-ot bocsát ki minden egyes megtett városi km során közvetlenül, ha pedig az üzemanyag előállítását is beleértjük, ez az érték 264 g CO2/km-re emelkedik. Szeged Megyei Jogú Város sokféle programmal törekszik az egyéni gépjármű közlekedésnek fenntartható alternatívákat biztosítani. A városi gyaloglás, kerékpározás lényegében többlet karbon kibocsátás nélkül biztosítja a városi mobilitást. A közösségi közlekedés az egyéni közlekedéssel szemben egy lényegesen alacsonyabb karbonkibocsátású alternatívát ad. Ennek oka, hogy még egy hagyományos autóbusz is – noha nagyobb teljesítményű motorral rendelkezik egy személygépkocsinál – fajlagosan több utast képes elszállítani, így egy utasra vetítve 40 %-kal kevesebb karbonkibocsátást jelent ugyanazon táv megtétele során. Az elektromos közlekedési formák még kedvezőbb értékeket mutatnak: a trolibuszok 70 %-kal kevesebb, a villamosok pedig 80 %-kal kevesebb CO2-t bocsátanak ki utasonként a személygépkocsi használathoz képest. Amennyiben a jövőben hazánkban is tovább nő a karbonsemleges energiaforrások részaránya (naperőművek, szélerőművek, vízi erőművek, atomerőművek), úgy ezen arány még tovább javulhat az elektromos közlekedési módoknál.

Az útvonaltervező linkje:
http://xmap.szkt.hu/

Low-Carb projekt partnerségi találkozó Szegeden,
2018. december 11 – 13.
 

A Low-Carb projekt az Európai Unió Interreg Central Europe Programme által finanszírozott program, melynek fő célkitűzése a fenntartható mobilitási formák terjedésének elősegítése, ösztönzése. A projektet Lipcse (DE) városa vezeti, partnerek: Koprovnica (HR) önkormányzata, Brno (CZ) önkormányzata, Szegedi Közlekedési Kft. (HU), Parma (IT) önkormányzata, Skawina és Krakkó (PL) önkormányzata. A projektnek tagjai társult tagok is.

Ahogy a globális klímaváltozás egyre sürgetőbb problémát jelent az emberiségnek, az Európai Unió közlekedéspolitikája előtérbe helyezi a szénalapú üzemanyagok kiváltását a közlekedésben. A cél 2050-ig 60 %-os csökkenés elérése. A Low-Carb projekt innovatív ötleteket, javaslatokat finanszíroz városi célterületeken. A fő eszköz az ún. SUMP – Sustainable Urban Mobility Plan (magyarul Fenntartható Városi Mobilitási Terv) kidolgozása. Lipcsében pl. egy új iparterület közlekedésének fejlesztése, fenntarthatóvá tétele a cél, míg Parma, Skawina városi SUMP-ok kidolgozásán dolgozik. A projekt végére egy kompetenciacentrum is összeállításra fog kerülni a többi európai város számára.

Szegeden a Szegedi Közlekedési Kft. amellett, hogy a fenntartható közlekedési módok erősítésén dolgozik, egy stratégiai tervet fog készíteni a Budapesti úti – Dorozsmai úti iparterület munkáltatói és munkavállalói kikérdezésével a környék mobilitásának javítása érdekében. Ezen tervben javaslatokat teszünk kerékpáros, tömegközlekedési és közös gépkocsi használatra is. Ugyanezen program keretében fejleszteni kívánjuk a járműveken az utasszámlálási módszereket azért, hogy valós idejű adatokat kapjunk a járataink terheltségéről.

A program 2020-ig tart, a soros partnertalálkozót 2018 decemberében Szegeden rendeztük meg. A találkozón amellett, hogy az aktuális feladatok és partnerségi együttműködéseket áttekintettük, az Önkormányzat részéről a szegedi SUMP készítés tapasztalatairól hallgatott meg a nemzetközi közönség előadást, illetve bemutatásra került a Civitas Prosperity projekt is. A résztvevők amellett, hogy megismerkedhettek az SZKT környezetbarát közlekedés fejlesztési tevékenységeivel (elektromos autótöltők telepítése, önjáró trolibuszok üzeme, bankkártyás jegyautomata projekt, in-motion töltési rendszerű elektromos busz fejlesztése), ellátogathattak az ELI lézerközponthoz, és egyben megtekintették a Szegeden vizsgált fejlesztési területeket.

 

. . . .

 

Interreg CE – CE1100 – LOW-CARB

A Szegedi közlekedési Kft. 11 társszervezettel együtt, a lipcsei közlekedési vállalat vezetőpartnersége mellett sikeresen pályázott a LOW-CARB projekttel, melynek fő célja alacsony széndioxid kibocsátáshoz kapcsolódó mobilitástervezés és az alacsony széndioxid kibocsátású tömegközlekedés promotálása.

 

Az SZKT feladatai a teljes projekttevékenységen belül:

Akcióterv készítése vállalati mobilitásmenedzsmentre Szeged Ipari és Logisztikai parkjára ideértve: konzultációk / érintettek befektetése. Adat alapú modellezés és tervezés. (53 000 EUR)

Open data portál tervezése és bevezetése (a website részeként) közlekedéssel kapcsolatos adatgyűjtésre és publikációra, ideértve egy CO2 értékelő résszel („scoreboard”). Open data + CO2 értékelés alapján végzett tervezés. (25 000 EUR)

Kampány a CO2 alapú mobilitás mellett a nyílt adatforrások felhasználásával (gameficiation strategy, hackaton a CO2 alapú úttervező kifejlesztésére). (34 000 EUR)

Wifi alapú dinamikus utasszámláló rendszer kifejlesztése és megvalósítása (open data source), teszt az SZKT troli és villamos hálózatán. (60 000 EUR).

A támogatott tevékenység típusa: Research and Innovation Action / Kutatás és Fejlesztés.

Az elnyert támogatás összege: 227 427 EUR

A támogatás intenzitása: 85%

A projekt időtartama: 36 hónap

Projektkezdés: 2017. június 1.

 

 

  • Biztonsági tanácsok

    biztosagi-tanacsok
    Utazzon biztonságosan! Mozgáskorlátozott útitársaink utazásában sokszor jól jön a segítség. Adjuk...
    Tovább
  • Biztonsági tanácsok

    biztosagi-tanacsok
    Utazzon biztonságosan! Fejhallgató? Telefon?… – Mind akadályozza a környezet zajainak felismerését.
    Tovább
  • Biztonsági tanácsok

    biztosagi-tanacsok
    Utazzon biztonságosan!   A gyermekkocsiban szállított gyermek esetén ügyeljünk a babakocsi...
    Tovább
  • Biztonsági tanácsok

    biztosagi-tanacsok
    Utazzon biztonságosan! Idősebb útitársainkat segítsük a le- és felszállásnál! Adjuk át...
    Tovább

Menetrend

Kapcsolat

Parkolás

Repülőtér