Eliptic project cikkek

Sajtóreggeli fotógaléria

2018. május 31., csütörtök
Fotó: Benke Ferenc

 

A fotók a Szegedi Közlekedési Társaság,
Eliptic Project EU HORIZON 2020 – 636012 ELIPTIC
záró sajtóreggelijén készültek.

 

 


 

Kis lépésekben „pirosodik” vissza a szegedi trolibuszflotta

Tóth Marcell
2017. február 6., hétfő
Fotó: Gémes Sándor, Kovács Ferenc

 

Nyolc év múlva elérhető, hogy a csúcsidőkön kívül csak alacsonypadlós trolibuszok közlekednének. Addig is piros színnel különböztetik meg azokat a járatokat, amelyeknél nem kell lépcsőket megmászni, beleértve nemcsak a néhány évvel ezelőtti új beszerzésű trolikat, hanem a következő években átalakításon, felújításon áteső darabokat.

A Modern Városok Program keretében Miskolc és Debrecen mellett Szeged is új villamosokat és trolibuszokat kért. Ugyan mindhárom megyeszékhelyen megújult az elektromos tömegközlekedés nagy része, mégis több olyan jármű van, amely már évtizedek óta szolgálja az utazóközönséget, így megérett a cserére, vagy a teljes körű felújításra.
„Beváltak az új PESA villamosok, a Skoda trolibuszok, de nálunk is a járművek komoly hányada 20-25 éves, ezért megújítani, fejleszteni kell a flottát. Igényeinket jeleztük a miniszterelnök úr stábja felé, a vonatkozó kormányhatározatban remélhetőleg már várhatóak konkrétumok is ezzel kapcsolatban. Ezt követően különböző munkabizottságok is megkezdik tevékenységüket, amelyek munkájához Szeged is becsatlakozik a többi megyei jogú városhoz hasonlóan. A Nemzetgazdasági Minisztérium munkatársaival már felvettük a kapcsolatot, jeleztük, hogy rendelkezünk egy járműbeszerzési koncepcióval, amelyhez igazítani lehetne a szegedi fejlesztéseket” –nyilatkozta lapunknak Majó-Petri Zoltán, az SZKT ügyvezetője.

Elsősorban a 3-as és a 4-es villamos vonalán lenne szükség újabb járművekre, mert az 1-es 2-es vonalon a PESA-k és az új tram trainhez kapcsolódó beszerzések biztosítják a korszerű szolgáltatást. „Három-négy PESA-t még be lehet állítani a következő években, de a vonalak teherbírása miatt többet nem. Pont az előbbi 3-as és 4-es vonalon még lenne fejleszteni való, városi és kormányzati források kellenek ahhoz, hogy a régi járművekhez képest kétszeres tengelyterhelést jelentő villamosokkal is használni lehessen” – vélekedett az ügyvezető.

A trolibusz közlekedés fenntartásához mintegy 40 jármű kell, az új csuklós Skodákból viszont csak 11 van. A teljes flotta megújításához 20-40 trolibuszt szükséges vásárolni. Egyre több jegyet, viszont a korábbinál kevesebb bérletet ad el az SZKT, így fontos feladatnak tartja az önkormányzati cég vezetője, hogy az aktuális igényekre tudjanak azonnal reagálni. A megújuló járműparkba kisebb és nagyobb trolibuszok is beletartoznának, mert csúcsidőn kívül, vagy hétvégén általában nincs szükség sok csuklósra.

Azonban nem feltétlenül csak abban kell gondolkodni, hogy minden idősebb trolibusz sorsa természetszerűen a leselejtezés lehet. „Rendelkezünk egy járműfelújítási programmal. Ha az üzleti tervünket márciusban elfogadják, akkor két járművet újítunk fel az idén” – mondta a cégvezető. 15-20 év után minden tömegközlekedési eszközt egy speciális szemlére küldenek, ekkor darabokra szedik mindenképpen a járműveket. A most szemlére küldött két trolibusszal kapcsolatban is vannak már elképzelések. Úgy tervezik, hogy kívül-belül felújítják, alacsonypadlóssá alakítják át, klímát szerelnek be, s pirosra festik őket, így már messziről lehet látni, hogy melyek azok a járművek, amelyekre az idősek, mozgássérültek könnyebben tudnak felszállni. Ha a beszerzési és felújítási programot folytatni tudják, akkor a „zöld trolibuszt” nyolc év alatt egyre ritkábban láthatunk Szegeden, s a régi szovjet ZIU-k színét veszi fel újból a flotta.
őket, így már messziről lehet látni, hogy melyek azok a járművek, amelyekre az idősek, mozgássérültek könnyebben tudnak felszállni. Ha a beszerzési és felújítási programot folytatni tudják, akkor a „zöld trolibuszt” nyolc év alatt egyre ritkábban láthatunk Szegeden, s a régi szovjet ZIU-k színét veszi fel újból a flotta.

Évi 60-70 millió forintot költenek a hálózat karbantartására. Ez ugyan nem látványos, de szükséges, ha pár évig elhanyagolnák a munkákat, komoly fennakadást okozna. Csak az Anna-kúti kereszteződésnél 6-8 millió forint értékű beruházás szükséges, mert a tíz éve beszerelt – akkor még korszerű –váltók már nem megfelelő technikai színvonalat képviselnek. „A kollégáim aggódnak, hogy váltóhiba miatt, ha nem is kisiklás, de ’félremenet’ történhet, mert már fordult elő olyan, hogy a vezető egyenesen akart menni, állítólag a váltó is jól működött, mégis balra indult el a villamos. Ez 5 km/óránál nem jelent nagy problémát, de forgalomban, zöldhullámnál okozhat fejtörést a műszaknak” – említett egy példát. Felújítással készülnek a villamos és vonatsín Bajai úti kereszteződésénél is. Az extrém hideg okozott nehézséget most télen, előfordult síntörés is, ezeket is javítani kell. A májustól őszig tartó zivatarokkal teli időszakban pedig az is előfordul, hogy egy villám a teljes vonalhálózaton végigmegy, amely miatt néhány biztosítóberendezést vagy kiüt, vagy egyes daraboknál újraindítás szükséges, könnyedén milliós károk alakulhatnak ki az időjárás miatt.

Az SZKT csatlakozott, az európai ELIPTIC (Electrification of public transport in cities) programhoz, amelynek fő célkitűzése, hogy a meglévő, felújított felsővezeték-hálózatot kell használni a jövőben is, s nem továbbterjeszkedést preferálni. Majó-Petri Zoltán rámutatott, ugyan szinte senki nem tud róla, de több százmilliós összegben építettek be fejlesztéseket a föld alá, például a Zrínyi utcában az áramátalakítókat. Tavaly több kísérletet folytattak a hibridjárművekkel, hosszabb távon azt szeretnék elérni, hogy a kertvárosokba ezek járjanak ki. Ezeket a teszteket a következő években folytatni szeretnék, de nem egy-egy járművel, hanem egy kisebb 3-4 elemű flottával. A teljesen elektromos tömegközlekedés perspektíváival egy hamarosan megjelenő cikkünkben foglalkozunk.

 

 


 

Délmagyar cikk
2016. 09. 27.

 


 

 

Két hétre önjáró trolik váltják a 77A buszait

 

Gál Bernadett

Fotó: Gémes Sándor

2016. szeptember 8.

 

Egy időre önjáró trolibuszok váltják ki a 77A néhány járatát. Erre a szegedi közlekedési társaság és az egyetem közös felmérése miatt van szükség, melynek keretében azt vizsgálják: alkalmas lehet‐e a vonal az új típusú troliknak.

A 77A vonalon (Mars tér‐Baktó) szeptember 25. és október 9. között buszok helyett önjáró trolibuszok közlekednek majd az SZKT és a Szegedi Tudományegyetem felmérése miatt. A társaság és az egyetem az említett időszakban azt vizsgálja, a jövőben kiválthatók lennének‐e a buszok az Ikarus‐skoda trolikkal. Mivel a trolik ezen a vonalon akár menet közben is rácsatlakozhatnak a felsővezetékre, így a töltés is megoldható, vagyis a kiváltás végleges is lehet. A tesztidőszakban munkanapokon 2, hétvégenként 1 Ikarus‐troli közlekedik majd, de a menetrendben ez nem okoz változást. A közlekedési társaság a Városüzemeltetési, Fejlesztési és Környezetvédelmi bizottság csütörtök reggeli ülésén azt ígérte, egy héttel a tesztidőszak előtt információs táblákat helyeznek ki az érintett megállóhelyekbe. A bizottság egybehangzó igennel elfogadta az előterjesztést.

A bizottság elfogadta a Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft. vagyon beruházási és felújítási munkálatairól szóló 2015‐ös tájékoztató anyagát is, melyben az önkormányzati cég többek között arról tájékoztatott, az igénybe vett eszközök és munkagépek felújítására több mint 76 millió forintot költöttek. Szentistványi István, a bizottság alelnöke rákérdezett, a technikai hiba miatt utólag mellékelt szakértői vélemény tételesen tartalmazza‐e a felhasznált összeg elosztását. Mivel a kimaradt részeket azóta pótolták, az ülésen egyhangúlag elfogadták a tájékoztató anyagát.

 

 


 

Önjáró trolikkal kísérleteznek Baktóban

2016. 09. 08.

Kísérletképpen két hétig önjáró trolibuszok közlekednek a 77A-s autóbusz néhány járatán. Az SZKT és a szegedi egyetem közös felmérése azt vizsgálja, alkalmas lehet-e a vonal az új típusú troliknak. Ez idő alatt a jártok menetrendje és a díjszabás is változatlan marad.

 

 A 77A vonalon – Baktó, Völgyérhát és Mars tér/Móravárosi bevásárlóközpont – szeptember 25. és október 9. között utasforgalmi tesztüzem keretében az autóbuszok helyett önjáró üzemmódra alkalmas Ikarus-Skoda trolibuszok közlekednek majd az SZKT és a Szegedi Tudományegyetem felmérése miatt.
A társaság és az egyetem az említett időszakban azt vizsgálja, hogy a jövőben kiválthatók lennének-e a buszok önjáró trolikkal jelentős infrastrukturális beruházás – trolibusz felsővezeték-rendszer kiépítése – nélkül. Mivel a trolik a tesztidőszak alatt ezen a vonalon akár menet közben is rácsatlakozhatnak a felsővezetékre, így a töltés is megoldható.
Szeptember 25. és október 9. között munkanapokon 2, hétvégenként 1 Ikarus-troli közlekedik majd, de a menetrendben ez nem okoz változást és a díjszabás is változatlan marad.
A demonstráció ideje alatt az SZKT és az egyetem méréseket és kérdőíves utas-kikérdezést is végez, amelyek adatait felhasználva tanulmányt készít a tesztidőszak eredményeiről.
Az utasok tájékoztatása érdekében egy héttel a tesztidőszak előtt információs táblákat helyeznek majd ki az érintett megállóhelyekbe. A közlekedési társaság javaslatát a Városüzemeltetési, Fejlesztési és Környezetvédelmi bizottság csütörtök reggeli ülésén egybehangzóan elfogadta.

 


 

Önjárásból jeles – Ismét tesztelték az akkumulátoros trolikat
SZEGEDma 

2016. október 14., péntek
Fotó: SZKT

 

Két hét alatt mintegy 5800 kilométert tettek meg az SZKT akkumulátorral ellátott, azaz önjáró trolibuszai a 77A vonalán. A közlekedési társaság és a Szegedi Tudományegyetem azt vizsgálta egy pályázat keretében, megoldható-e a trolibusz vonalak hosszabbítása felsővezeték kiépítése nélkül.

Akár 400 ezer literrel kevesebb gázolajat égetnének el egyetlen év alatt Szegeden a tömegközlekedési járművek, ha a meglévő tizenhárom Ikarus-Škoda típusú önjáró, azaz akkumulátoros trolibusz a jelenleginél hosszabb útvonalat járna be – többek között ez derült ki a piros járművek akkumulátoros üzemmódban történő kéthetes őszi tesztelése után az adatelemzésből. Azért is vizsgálják a trolivonalak felsővezeték kiépítése nélküli bővítését, mert azon túl, hogy nem terhelik kipufogógázzal a város levegőjét a járművek, az üzemanyagköltségük is jelentősen kisebb, mint a dízel autóbuszoké. Igaz az átlagfogyasztás függ a fűtés vagy éppen a légkondicionáló használatától, de elmondható, hogy az elektromos költség 30-40%-a a dízel üzemanyagöltségnek. A korszerű trolik az autóbuszoknál alacsonyabb fogyasztás mellett halkabbak is – ez is amellett szól, hogy a trolivonalak hosszabbításának lehetőségeit elemezzék. Mindezt az EU HORIZON 2020 programján belül, az ELIPTIC kutatási fejlesztési pályázat keretében valósította meg a Szegedi Közlekedési Kft. és a Szegedi Tudományegyetem, mint konzorciumi tag.

Tavasszal vizsgálták először az önjáró trolibuszokat, akkor 15 napon keresztül a 77A vonalán sűrítették a járatokat a piros járművekkel, amelyek akkor több mint 7300 kilométert tettek meg, ennek a távnak több mint a felét felsővezeték nélkül, azaz akkumulátoraikat használva. Szeptember 25-étől ismételten 15 napos demonstrációt tartottak a 77A vonalon kiváltva az autóbuszokat, és – akárcsak tavasszal – most is a Szegedi Tudományegyetem hallgatói bevonásával végeztek kérdőíves felmérést az utasok körében. Ennek keretében nemcsak az utazási szokásokat mérték fel, hanem azt is, hogy mennyire támogatott az elektromos közlekedés körükben. A két hét tapasztalatait számba véve elmondható, a forgalom lebonyolítása zökkenőmentes volt, a Szegedi Közlekedési Kft.-hez utaspanasz a vonallal kapcsolatban nem érkezett.

A 77A jelzésű járat hétköznap a Mars tér és Baktó között közlekedik, míg szombaton nagyobb utat jár be, a Móravárosi Bevásárlóközponttól a Mars teret érintve megye el Baktóig. Munkanapokon két járművel és egy tartalékkal, míg hétvégén egy járművel és egy tartalékkal tervezték a vonalon történő közlekedést, a tesztidőszak alatt összesen 5796,9 kilométert tettek meg a piros trolibuszok. Ez kevesebb, mint a tavaszi műszaki utasforgalmi teszt során volt, azóta ugyanis módosult a menetrend. Szintén emiatt a hétvégi napokon – amikor is hosszabb távon, Móraváros és Baktó között közlekedett a troli – szükség volt a tartalék járműre is az önjáró vonalszakasz hossza miatt. Forgalomtechnikai okokból a Völgyérhát utca végállomásról 23 óra után induló járatot a DAKK Zrt. végezte. Néhány alkalommal műszaki hiba miatt kisebb-nagyobb késések voltak az őszi kéthetes teszt alatt, előfordult, hogy az akkumulátor töltési szintje volt alacsony, és emiatt volt szükség a tartalék járművek üzembe állítására. Műszaki hiba miatt a két hét alatt mindössze tíz alkalommal volt szükség járműcserére, vagyis megállapítható, hogy az SZKT sikeresen bonyolította le a tesztet.

Az őszi utasforgalmi demonstráció tapasztalatai közé tartozik, hogy az akkumulátorok feltöltését a vonalon megtett minden egyes körnél el kell végezni, hiszen amennyiben nem voltak elegendő mértékben feltöltve, a járművek kiválását kellett megszerveznie a SZKT-nak. Első alkalommal és sikerrel alkalmazták a szegedi hálózaton az áramszedők automatikus felrakásához, azaz felsővezetékre csatlakozásához az úgynevezett felrakóernyők látványos használatát is. Amikor pedig elérték a járművek a felsővezetékkel kiépített szakasz végét, a járművezető egyetlen gombnyomással le tudta húzni az áramszedőket.

Minden Szegeden közlekedő Ikarus-Škoda trolibuszban egy 575 kilogramm tömegű akkumulátor biztosítja az önjáráshoz szükséges energiát, amelyek a fékezéskor keletkező mozgási energia eltárolására is alkalmasak, ezáltal is csökkentve a járművek fogyasztását. A külön fűtő- és hűtőrendszerrel ellátott akkumulátorokat egy óra alatt lehet feltölteni, teljesítményüket tekintve pedig legfontosabb paraméterük, hogy több mint 7 kilométert tud menni vele a trolibusz teljes terhelés mellett. Ezen távolság akár kétszeresét is képesek megtenni önjáró üzemmódban, az őszi demonstráció során az is cél volt, hogy az optimális üzemeltetési körülményeket megismerjék.
A tesztelés során több alkalommal próbajáratokat végeztek, a trolibuszok számára úgymond szűz területen, ezzel a járművek képességeit mérték fel, továbbá azt vizsgálták, hogy mely útvonalak lennének alkalmasakrészben önjáró trolibusz vonalnak.

 

Tudta?
Székesfehérváron készült el 2013-ban a szegedi Ikarus-Škoda troli prototípusának kocsiszekrénye a Magyar Autóbusz Kft. üzemében, amelybe Csehországban, Plzen városában szerelték be a villamos berendezést.  Az első piros troli 2013 júliusában érkezett, míg a flotta  utolsó , tizenharmadik tagja 2014 szeptemberében. A járművek alacsonypadlósak, csuklósak, 18,75 méter hosszúak és 2,55 méter szélesek. A szegedi tömegközlekedés-fejlesztési nagyprojekt keretében rendelte meg a város az egyedi külsejű, új típusú trolibuszokat az Ikarus-Škoda Konzorciumtól egyenként 800 ezer eurós áron.

 


 

Megjelent: 2016.04.20. 09:30
Szerző: SZEGEDma

 

Jól vizsgáznak az önjáró trolik a 77A vonalon

 

A Szegedi Közlekedési Társaság 2016. április 10-én sűrítőjáratként indította el – két hetes műszaki teszt idejére –önjáró, Ikarus-Skoda típusú trolibuszait a 77A jelzésű vonalon.
A tesztjárat 2016. április 24-ig közlekedik a Mars tér és Baktó, Völgyérhát utca között. A műszaki próba a DAKK Zrt. által üzemeltetett 77 és 77A jelzésű járatok menetrendjét nem érinti, ám azok követési idejét munkanapokon 10 percre, hétvégén 15 percre sűríti reggel 6 és este 8 óra között.
A műszaki teszt az EU HORIZON 2020 programjában, az ELIPTIC kutatási fejlesztési pályázat keretében valósul meg, melyben a Szegedi Közlekedési Kft. és a Szegedi Tudományegyetem, mint konzorciumi tag vesznek részt. A pályázati program célja az akkumulátoros elektromos üzemű járművek vizsgálata.
A piros Ikarus-Skoda trolibuszok töltése a meglévő felsővezeték hálózatból történik és a járművek akkumulátorral teszik meg a vezeték nélküli szakaszt, majd a vezeték alá érve áramszedőjükkel ismét csatlakoznak a felsővezetékhez.
A tesztüzem kapcsán a Szegedi Tudományegyetemmel közösen egy utas kikérdezésre is sor kerül 2016. április 21-én, csütörtökön az érintett tesztvonalon és megállóhelyeken. A megkérdezés célja az elektromos tömegközlekedéssel kapcsolatos vélemények megismerése.
Az elmúlt néhány nap tapasztalatai alapján elmondható, hogy a önjáró útvonal követelményét. Az utasok visszajelzései pozitívak voltak a tesztjárattal kapcsolatban. A legnagyobb meglepetést sokak számára talán még mindig az okozza, hogy a kijelölt megállóhelyeken a trolibusz egy gombnyomásra vezérli le- illetve fel az áramszedőit a vonalon anélkül, hogy a járművezető kiszállna a fülkéből.

 


 

  • Biztonsági tanácsok

    biztosagi-tanacsok
    Utazzon biztonságosan! Mozgáskorlátozott útitársaink utazásában sokszor jól jön a segítség. Adjuk...
    Tovább
  • Biztonsági tanácsok

    biztosagi-tanacsok
    Utazzon biztonságosan! Fejhallgató? Telefon?… – Mind akadályozza a környezet zajainak felismerését.
    Tovább
  • Biztonsági tanácsok

    biztosagi-tanacsok
    Utazzon biztonságosan!   A gyermekkocsiban szállított gyermek esetén ügyeljünk a babakocsi...
    Tovább
  • Biztonsági tanácsok

    biztosagi-tanacsok
    Utazzon biztonságosan! Idősebb útitársainkat segítsük a le- és felszállásnál! Adjuk át...
    Tovább

Menetrend

Kapcsolat

Parkolás

Repülőtér